TripNTale is the best place to share your travel   Upload Photos Now! X

Deel 5: Westcoast, Wanaka & Queenstown

Viewed: 151

Na ons verblijf in Nelson zijn we langs de westkust naar het zuiden gereden. Onderweg naar de eerste bestemming stopten we bij de langste loopbrug van Nieuw Zeeland. Vanaf de overkant zijn we terug getokkeld over de diepliggende rivier. De eerste 2 nachten verbleven we in Punakaiki. Dit plaatsje is vooral bekend om de Pancake Rocks en het zeewater wat door de blowholes omhoog wordt gestuwd. Ons hostel lag midden in het regenwoud. Vanuit daar zijn we een middagje gaan kayakken vanaf zee de rivier op en terug via enkele stroomversnellingen.

De volgende stop waar we 2 nachten verbleven was de Franz Josef gletsjer. Onderweg hiernaartoe heeft Lonneke zich in Hokitika een middagje vermaakt met het maken van een kettinkje uit een schelp.  De broers bezochten de Hokitika Gorge en swingbridge over prachtig blauw water.

Helaas was het weer in Franz Josef niet erg mooi, maar de westkust krijgt dan ook gemiddeld 6 meter regen per jaar te verduren. Dit is precies waardoor het ontstaan van deze gletsjer mede mogelijk was. We hebben toch wat korte wandelingen gemaakt naar o.a. het reflecterende Peters Pool. In het wildlife centre hebben we een aantal Kiwi’s gezien in het nachtverblijf. In de avonden hebben we ons met 2 Nederlandse jongens vermaakt in de hottub van het hostel en de bars.

We vervolgden onze reis naar lake Wanaka. Onderweg klaarde het op, hebben we gewandeld bij lake Matheson (cover Lonely Planet), genoten van de laatste uitzichten van de Westkust, hebben we geluncht bij een waterval en gewandeld naar een uitzichtpunt boven de boomgrens op de col. In Wanaka kwamen we wat bekende gezichten tegen uit vorige hostels en hebben we een gezellige avond gehad. De volgende dag hebben we een flinke wandeling gemaakt naar de zogenaamde rocky mountain met uitzicht rondom! De wandeling begon met bewolking, maar het trok helemaal open. Aan de ene kant zagen we het meer en aan de andere kant de besneeuwde piek van mount Aspiring... Hierna hebben we een verkoelende duik genomen in het ijskoude water van een rivier en zijn we vertrokken naar Arrowtown.

Arrowtown is een oud goudzoekersdorp en de hoofdstraat lijkt op een scène uit een western. Sebastiaan heeft daar in het hostel ongeveer een half jaar gewerkt voor gratis accommodatie. Daarbij werkte hij in de lokale bar waar we een potje zijn gaan poolen.

Na 1 nacht zijn we doorgereden naar Queenstown waar we 2 gezellige stap-avonden hebben gehad. Het feit dat we de maandag-avond hebben meegedaan met een georganiseerde kroegentocht geeft een beetje aan hoe het nachtleven in Queenstown eruit ziet. Overdag zijn we met de gondel omhoog gegaan naar een uitzichtpunt vanwaar Queenstown en de hele omgeving te zien is. O.a. het 77 km. lang uitstrekkende Wakatipu meer. Op dit punt hebben we ook een leuk ritje gemaakt over het rodel-circuit. Verder hebben Lonneke en Jasper zich gewaagd aan een heuse paraglide! Rennend van een steile helling vanaf een hoog punt in de bergen zweef je met instructeur naar beneden, hangend aan een halfronde parachute. De bijna 20 minuten durende vlucht langs scherpe bergkliffen en over dennenbossen lijkt onschuldig, maar met wat manoeuvres voelt dit soms als een achtbaanrit. Erg spannend en spectaculair!

Vanaf Queenstown zijn we doorgereden naar Glenorchy waar we vanmiddag heerlijk op de pier hebben genoten van het azuurblauwe water en het prachtige weer. Door de voortdurende droogte in dit gebied en de harde wind hadden we bijzonder uitzicht op een lange wolk van stof uit de rivierbeddingen, die in de verte als een mist voor de bergen hing.

Morgen vervolgen we onze reis naar Mount Cook, dus we hebben een aardig ritje voor de boeg...

Tot gauw weer!

Jasper, Sebastiaan & Lonneke

Comments

Please Login or Sign Up to comment.

or

or

New Zealand Roundtrip 2011/2012

christchurch, New Zealand

Home Service done the smart way